Monday, October 3, 2011

ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏုိင္မည့္ ပင္လယ္ျပင္ သယံဇာတႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္ႏုိင္မႈမ်ားကုိ ႀကိဳတင္ ေလ့လာထားရန္ လုိအပ္

 ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏုိင္မည့္ ပင္လယ္ျပင္ သယံဇာတႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္ ထိခုိက္မႈမ်ားကုိ ႀကိဳတင္ေလ့လာထားရန္ လုိအပ္ေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံငါးလုပ္ငန္း အဖြဲ႔ခ်ဳပ္မွ အမႈေဆာင္ဒုတိယ ဥကၠ႒ဦးဟန္ထြန္းက ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လက္ရွိေဆာက္လုပ္ေနသည့္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမ်ားမွာ ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ေက်ာက္ ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းတုိ႔ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

ေရနက္ဆိပ္ကမ္း ေဆာက္လုပ္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည့္ အက်ဳိးဆက္မ်ားကုိ “အခု ျမန္မာျပည္မွာ စီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ေနရာမွာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔နဲ႔ ေရလုပ္ငန္းနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ စီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာရရင္ ထား၀ယ္မွာ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း လုပ္ေနတယ္။ ေက်ာက္ျဖဴမွာလည္း ေရနက္ဆိပ္ကမ္း လုပ္ေနတယ္။ ထား၀ယ္ေရနက္ ဆိပ္ကမ္းတည္ေဆာက္မႈကုိ ျပန္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ပင္လယ္ျပင္မွာ အတားအဆီးေတြခ်ၿပီး အထဲမွာ လႈိင္းေလမရွိ ၿငိမ္သက္ၿပီး သေဘၤာေတြရပ္နား ကုန္ပစၥည္းခ်ႏုိင္ေအာင္ လုပ္မွာလုိ႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီလုိ လုပ္ရင္ marine resources  နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သႏၲာေက်ာက္တန္းတုိ႔ ပင္လယ္ျမက္ခင္းျပင္တုိ႔ မလြဲမေသြ ထိခုိက္မယ့္အေနအထား ရွိတယ္။ ေနာက္အဲဒီမွာ rochemical  စက္႐ုံေတြ တည္ေဆာက္မယ္။ တျခားဟာေတြ ေဆာက္မယ္။ သေဘၤာက်င္းေတြ တည္ေဆာက္မယ္။ အဲဒီတည္ေဆာက္မႈဟာ ပင္လယ္ျပင္ ေရျပင္ကုိ ဘယ္ေလာက္ပဲ ထိန္းသိမ္း ထိန္းသိမ္း အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ pollution ျဖစ္ႏုိင္ၿပီး ေရေနသယံ ဇာတတခ်ဳိ႕ ဆုံး႐ႈံးႏုိင္တဲ့အေျခအေန ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပင္လယ္ျပင္ရဲ႕ habitat ေတြ၊ marine resources ေတြ ဘယ္လုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မယ္ ဆုိတာကုိ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ႀကိဳတင္ေလ့လာၿပီး survey  လုပ္သင့္တယ္လုိ႔ ယူဆပါတယ္”ဟု ၎က ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမ်ား ေပၚေပါက္လာပါက ႏုိင္ငံတကာမွ ပင္လယ္ကူး သေဘၤာမ်ား၊ ကုန္တင္သေဘၤာမ်ား ပုိမုိ ဆုိက္ကပ္လာႏုိင္ေတာ့မည္ ျဖစ္သျဖင့္ အဆုိပါသေဘၤာမ်ား ေမာင္းႏွင္ရာတြင္ တည္ၿငိမ္မႈရွိရန္အတြက္ အသုံးျပဳသည့္   Ballast Water  တြင္ ေဒသမ်ဳိးစိတ္မ်ား ပ်က္စီးမ်ဳိးသုဥ္းေစႏုိင္သည့္ ႏုိင္ငံျခား သတၱ၀ါမ်ဳိးစိတ္မ်ား ပါ၀င္လာႏုိင္ေသာေၾကာင့္ သတိျပဳသင့္ေၾကာင္းလည္း သိရသည္။

“Ballast  ဆုိတာ သေဘၤာေမာင္းႏွင္တဲ့ အခါမွာ တည္ၿငိမ္ေအာင္၊ စိတ္ခ်ရေအာင္ သေဘၤာရဲ႕၀မ္းဗုိက္ထဲမွာ ၀မ္းစာအျဖစ္ ထည့္ရတဲ့ ေက်ာက္ခဲ၊ သဲအိတ္၊ အရည္ေတြကုိ ထည့္ၿပီး ေမာင္းႏွင္ရတဲ့အရာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရွးတုန္းက သစ္သားသေဘၤာေတြမွာ ေက်ာက္ခဲ၊ သဲအိတ္ေတြ ထည့္ေပမယ့္ အခုေတာ့ ေရကုိပဲ  ballast tank ထဲမွာ ထည့္ၾကပါတယ္။ ballast tank ထဲက ေရကုိ ballast  water  လုိ႔ေခၚတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုမွာ သေဘၤာက ကုန္ခ်တဲ့အခါမွာ ballast tank ထဲကုိ ေရေတြအျပည့္ ၀င္ေရာက္ ပါတယ္။  ပင္လယ္ေရနဲ႔အတူ ပါလာတာက အဲဒီဆိပ္ကမ္းရဲ႕ အနည္အႏွစ္ ေတြ၊ အပင္ေတြ၊ အေကာင္ေတြနဲ႔ မ်ဳိး စိတ္ေတြ ပါလာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အေကာင္ေတြထဲမွာ ခ႐ု၊ ကဏန္း၊ ေမွ်ာ့ ၊ တီေကာင္ေတြ ပါလာမွာျဖစ္ၿပီး သူတုိ႔ေတြဟာ ballast tank  ထဲမွာ ခရီးၾကံဳလုိက္ၾကပါတယ္။ အဲဒီသေဘၤာ ဟာ ေနာက္ထပ္ ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုမွာ ကုန္တင္ရင္ ကုန္တင္တာနဲ႔အမွ် ထည့္လာတဲ့ ballast tank ေတြကုိ စြန္႔ပစ္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ခုနကပါလာတဲ့ ႏုိင္ငံျခားမ်ဳိးစိတ္ေတြ၊ အေကာင္ေတြ၊ အပင္ေတြပါပါသြားမွာျဖစ္တယ္။ အဲဒီ ႏိုင္ငံျခားမ်ဳိးစိတ္ေတြဟာ အဲဒီဆိပ္ကမ္းက ေနရင္းေဒသမ်ဳိးစိတ္ေတြနဲ႔ မတူညီတဲ့အတြက္ အဆိပ္ေတြလႊတ္ တာကုိက္ျဖတ္တာေတြလုပ္ၿပီး အေႏွာင့္အယွက္ေပးပါတယ္။ အဲဒါေတြကုိ လူေတြကစားမိရင္ အဆိပ္သင့္ျခင္း၊ ယားယံျခင္းေတြ ျဖစ္ၿပီး ေသဆုံးတဲ့အထိ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ေဒသ ငါးမ်ဳိးစိတ္ေတြလည္း ျပဳန္းတီးႏုိင္ပါတယ္။ ballast water  မွာပါလာတဲ့အေကာင္ေတြက ႏုိင္ငံတစ္ခုကေန တစ္ခုသယ္ေဆာင္ၿပီး ကုိယ့္ႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ ငါးမ်ဳိးေတြကုိ ဖ်က္ဆီးႏုိင္ပါတယ္။ ဥပမာ ေျပာရရင္ အေရွ႔ေတာင္အာရွမွာရွိတဲ့ ဘက္တီးရီးယားပုိးေတြဟာ ၾသစေၾတးလ် တုိက္ကုိေရာက္ၿပီး အဲဒီကေဒသမ်ဳိးရင္း ငါးတစ္မ်ဳိးကုိသြားၿပီး အဆိပ္သင့္ေစခဲ့တာမ်ဳိး ရွိခဲ့ပါတယ္” ဟု ပင္လယ္ေရေၾကာင္းဆုိင္ရာ ပညာရွင္တစ္ဦးက ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္လည္း လာမည့္ႏွစ္မ်ားအတြင္း ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမ်ား ေပၚေပါက္လာေတာ့မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ယခင္ကထက္ သေဘၤာအ၀င္အထြက္ မ်ားလာႏုိင္ၿပီး သေဘၤာမ်ားတြင္ ပါ၀င္လာမည့္ Ballast Water  ၏ အက်ဳိးဆက္မ်ားကုိ ခံစားရလာႏုိင္သျဖင့္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ထိန္းခ်ဳပ္ ထားသင့္ေၾကာင္းလည္း သိရွိရသည္။