ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၂၀ မွစ၍ စည္းစနစ္မက်ေသာ သယံဇာတ ထုတ္ယူသံုးစြဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ကခ်င္လူထု လူမႈေရးျပႆနာမ်ား၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ပ်က္စီးမႈႏွင့္ ထိတ္လန္႔စြာရင္ဆိုင္ေနရေၾကာင္း KDNG စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပ
ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၂၀ မွစတင္၍ စည္းစနစ္မက်ေသာ သယံဇာတ ထုတ္ယူသံုးစြဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ကခ်င္ျပည္သူလူထုအေနႏွင့္ လူမႈေရးျပႆနာမ်ား သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္ပ်က္စီးမႈမ်ား ႏွင့္ထိတ္လန္႔စြာရင္ဆိုင္ေနရေ ၾကာင္း ကခ်င္လူမႈဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကြန္ရက္ (KDNG) မွ လက္ရွိ ထုတ္ျပန္သည့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ သဘာ၀သယံဇာတအရင္းအျမစ္ ဖြံ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေရးဆုိင္ရာမူ၀ါ ဒ ေဆြးေႏြးခ်က္စာတမ္းအရ သိရသည္။
ကခ်င္လူမႈဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကြန္ရက္ (KDNG) မွ လက္ရွိထုတ္ျပန္သည့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ သဘာ၀သယံဇာတအရင္းအျမစ္ ဖြံ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေရးဆုိင္ရာမူ၀ါ ဒ ေဆြးေႏြးခ်က္စာတမ္းကုိ လြန္ခဲ့သည့္ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ကာလမွ စတင္၍ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း အႀကီးစားဖြံ႕ၿဖဳိး ေရးစီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ ဒုကၡရင္ဆုိင္ရေသာ ေဒသခံျပည္သူမ်ားႏွင့္ လက္တဲြသုေတသနျပဳျခင္း၊ စနစ္မက်ေသာ သယံဇာတ သဘာ၀အရင္းအျမစ္ထုတ္ယူ သုံးစဲြမႈကုိေလ့လာျခင္း၊ ႏုိင္ငံတကာမွ သဘာ၀သယံဇာတ အရင္းအျမစ္ဆုိင္ရာ စီမံခန္႕ခဲြျခင္းျပႆနာေျဖရွင္းေ သာ အေတြ႕အႀကဳံမ်ားကုိ အေျခခံၿပီးေရးသားျပဳစုထားျခင္းျ ဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံအစုိးရ၏ ဗဟုိထိန္းခ်ဳပ္မႈ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရးစီမံကိန္းစနစ္ေၾကာ င့္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ (၂၀) ကာလအတြင္း စည္းစနစ္မက်ေသာ သယံဇာတထုတ္ယူသုံးစြဲမႈမ်ား လုပ္ကိုင္ခဲ့ၿပီး ကခ်င္ျပည္သူလူထုမ်ားမွာ လူမွဳေရးျပႆနာမ်ား ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ပ်က္စီးမႈမ်ားႏွ င့္ ထိတ္လန္႔စြာရင္ဆုိင္ေနရသည္။ အစုိးရမွ စီမံကိန္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာ၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်သည့္ေနရာႏွင့္ အရင္းအျမစ္တုိ႔ စီမံခန္႔ခဲြရာမ်ားတြင္ ေဒသခံလူထုတုိ႔ကုိ ထည့္သြင္းပါ၀င္ေစျခင္းမရွိခဲ့ေ ၾကာင္း စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ သိရသည္။ ထို႔ျပင္ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္မႈျဖစ္ စဥ္ကာလတြင္လည္း သဘာ၀သယံဇာတ စီမံခန္႔ခဲြမႈအေျခအေနမွာ ယခင္ျပဳလုပ္ေသာ ပုံစံအတုိင္းျဖစ္ေနသည္ဟု စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ျမန္မာျပည္၏ စီးပြားေရးဖံြ႕ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္ းမ်ားသည္ အထက္ေအာက္စီးဆင္းေသာ မူ၀ါဒျဖစ္ေနၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္မွ ၾကည့္႐ႈမည္ဆိုပါက ေနျပည္ေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္အစိုးရႏွင့္ ကခ်င္ျပည္သူလူထုကို ျပည္နယ္သဘာ၀သယံဇာတႏွင့္ အက်ဳိးအျမတ္တို႔အား လူမႈအက်ဳိးအျမတ္အျဖစ္ ခြဲေ၀ေပးျခင္းမ်ား စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်သည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ပိတ္ပင္ထားသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အရည္အေသြး အေကာင္းဆံုးေက်ာက္စိမ္း “A” ႏွင့္ “B” ကိုတန္ဖိုးျဖတ္ျခင္းႏွင့္ ေရာင္းျခင္း၊ ၀ယ္ျခင္းကို ကခ်င္ျပည္နယ္အဆင့္တြင္ ျပဳလုပ္ခြင့္မရွိဘဲ ေနျပည္ေတာ္က တစ္ဆင့္သာ ျပဳလုပ္ခြင့္ရွိၿပီး အရည္အေသြးမမီေသာ၊ နိမ့္ေသာ ေက်ာက္စိမ္းမ်ားကိုသာ ျပည္နယ္အဆင့္ ေရာင္း၀ယ္ပိုင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပခ်က္အရ သိရသည္။
ထို႔ျပင္ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအစီအစဥ္မ်ား ကို ေနျပည္ေတာ္အစိုးရအဖြဲ႔ႏွင့္ ေဒသတြင္း (သို႔မဟုတ္) ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီၾကားသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ၿပီး ၎တို႔အေနျဖင့္ ေဒသခံျပည္သူမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ပ်က္စီးမႈ ျပႆနာတို႔ကို တာ၀န္ခံေပးျခင္းမရွိေၾကာင္း စစ္တမ္းတြင္ ေဖာ္ျပခ်က္အရ သိရသည္။
ေဒသခံျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ လက္ရွိလုပ္ေဆာင္ေနေသာ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းမွ အက်ဳိးအျမတ္မ်ား ရရွိခံစားခြင့္မရွိသည္မွာ ထင္ရွားျမင္သာေနၿပီး ဥပမာအားျဖင့္ မလိခ -အင္မိုင္ချမစ္ဆံုေရကာတာ တည္ေဆာက္မႈမွ ထြက္ရွိလာေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားမ်ား ၏ ရာခိုင္ႏႈန္း ၉၀ ကို တ႐ုတ္သို႔ တင္ပို႔မည္ျဖစ္ၿပီးေငြေပးေခ်ျ ခင္းကို ေနျပည္ေတာ္အစိုးရမွ ရယူမည္ျဖစ္ကာ ေဒသခံျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ ယင္းတို႔ ေနထိုင္ရာ ရပ္ရြာ၊ ေနအိမ္ မ်ားမွ ေရႊ႕ေျပာင္းခံရၿပီး ယင္းတို႔၏ လယ္၊ယာမ်ားကို လက္လႊတ္ ဆံုး႐ႈံးခံေနရေၾကာင္း စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ လက္ရွိသဘာ၀သယံဇာတ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအစီအစဥ္၏ ဆိုးက်ဳိးမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာပဋိပကၡတို႔ကို ေျဖရွင္းႏိုင္မည့္ နည္းလမ္းမ်ားအျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ရန္၊ ကခ်င္ျပည္နယ္အား လိုင္စင္ထုတ္ေပးျခင္းအပါအ၀င္ သဘာ၀သယံဇာတ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ ျပည့္၀ေသာ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ဥပေဒျပဳခြင့္ႏွင့္ အတည္ျပဳခြင့္အာဏာတို႔ ရွိရန္ ေသခ်ာေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးရန္၊ ျပည္နယ္ထြက္ သယံဇာတတို႔မွ အခြန္ဘ႑ာေကာက္ယူခြင့္အာဏာကို ကခ်င္ျပည္နယ္ အစိုးရတြင္ ရွိေစေရး ျပဳလုပ္ေပးရန္၊ ပဋိပကၡမ်ား ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ရန္အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေနသည့္ ကာလအတြင္း အႀကီးစားသယံဇာတတူးေဖာ္ျခင္းႏွင္ ့ ဆက္စပ္ေသာ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းမ်ား ရပ္တန္႔ရန္ႏွင့္ မည္သည့္ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားမွ မပါရွိေသာ လူထုပါ၀င္မႈကို ခြင့္ျပဳေပးရန္ စသည့္အခ်က္မ်ား လုပ္ေဆာင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ သိရသည္။
News-Eleven.com