Tuesday, November 27, 2012
ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း၊ ကန္ခ်နဘူရီလမ္းပုိင္း၊ ေရကာတာ စီမံကိန္းတို႔အား EIA ျပဳလုပ္ရန္ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုစီကုိ အပုိင္းလိုက္ငွားရမ္းထားၿပီး ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္း၌ ထြက္ရွိရန္ ျပင္ဆင္ေန
ထား၀ယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တည္ေဆာက္ရန္လိုအပ္သည့္ ေဆာက္လုပ္ေရးပစၥည္းမ်ား ပုိ႔ေဆာင္သည့္ ကုန္တင္သေဘၤာမ်ားကုိ ေအာက္တိုဘာလအတြင္းက ေတြ႕ရစဥ္
တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းတြင္ ပါ၀င္သည့္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း၊ ကန္ခ်နဘူရီ လမ္းပိုင္း၊ ကလုံးထာ ေရကာတာစီမံကိန္းတုိ႔အား သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အေပၚ သက္ေရာက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္ (Enviromental Imapct Assessment-EIA) ျပဳလုပ္ရန္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုစီကုိ ငွားရမ္းထားၿပီး လာမည့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္း၌ EIA ထြက္ရွိႏုိင္ရန္ ျပင္ဆင္ေနေၾကာင္း သတင္းရရွိပါသည္။
“အခု မူၾကမ္းၿပီးပါၿပီ။ ကြင္းဆင္းတာေတြ ၿပီးၿပီ။ မူၾကမ္းရၿပီ။ အခု Enviroment Management Plan ဆြဲေနၾကပါတယ္။ ၿပီးရင္ ျပည္သူေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးတာ ႏွစ္ႀကိမ္လုပ္မယ္။ ၿပီးရင္ ေနာက္ဆုံးအဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ Final ၿပီးဖို႔ လိုပါေသးတယ္။ အျမန္ဆုံးၿပီးဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္။ ၂၀၁၃ ေလာက္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ႏွစ္ဆန္းပိုင္း ဇန္န၀ါရီ၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလေလာက္မွာ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္” ဟု ထား၀ယ္အထူးစီးပြားေရးဇုန္ အေထာက္အကူျပဳ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕ (ယာယီ) ဥကၠ႒ ဦးတင္ေမာင္ေဆြက ေျပာၾကားသည္။
ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းကို EIA ျပဳလုပ္ရာတြင္ ထိုင္းႏုိင္ငံမွ အဖြဲ႕အစည္းသုံးခုကုိ အပုိင္းလိုက္ ငွားရမ္းထားၿပီး ေရနက္ဆိပ္ကမ္းကို Team Engineering Group ၊ ျမန္မာ ႏွင့္ ထုိင္းႏိုင္ငံဆက္သြယ္မည့္ ထား၀ယ္-ကန္ခ်နဘူရီ လမ္းပိုင္းကို ခ်ဴလာေလာင္ကြန္းတကၠသိုလ္မွ Enviroment Research Institute၊ ကလုံးထာေရကာတာ စီမံကိန္းကို Pamya Consultant တို႔ကို ငွားရမ္း ထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္သည္ ေျမာက္ဘက္တြင္ ေရျဖဴၿမိဳ႕နယ္၊ အေရွ႕ဘက္တြင္ ထား၀ယ္ျမစ္၊ ေရျဖဴၿမိဳ႕နယ္၊ ေတာင္ဘက္၌ ေလာင္းလုံၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ အေနာက္ဘက္တြင္ ကပၸလီပင္လယ္ႏွင့္ ထိစပ္လ်က္ရွိၿပီး ဧရိယာအက်ယ္အ၀န္းမွာ ၂၅၀ စတုရန္းမီတာ (၉၇ စတုရန္းမုိင္) ျဖစ္သည္။
ထား၀ယ္အထူးစီးပြားေရးဇုန္သည္ ျမန္မာအထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဥပေဒအမွတ္ (၈/၂၀၁၁)၊ ပုဒ္မ (၄)အရ အစုိးရအဖြဲ႕က သတ္မွတ္ထားေသာ ဇုန္ျဖစ္သည္။ ယင္းဥပေဒအရ ထား၀ယ္အထူးစီးပြားေရးဇုန္တြင္ အဆင့္ျမင့္နည္းပညာဇုန္မ်ား၊ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာဇုန္မ်ား၊ ပုိ႔ကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္မႈဇုန္မ်ား၊ ဆိပ္ကမ္းနယ္ေျမဇုန္မ်ား၊ ေထာက္ပံ့ေရးႏွင့္ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးဇုန္မ်ား၊ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာသုေတသန ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဇုန္မ်ား၊ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္း ဇုန္မ်ား၊ တစ္ဆင့္ခံကုန္သြယ္မႈ ဇုန္မ်ားႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႕က အခါအားေလ်ာ္စြာ သတ္မွတ္သည့္ဇုန္မ်ား ပါ၀င္သည္။
“ကြၽန္ေတာ္တို႔ EIA၊SIA ဘာညာ ေျပာၾကတယ္။ EIA လိုဟာမ်ဳိးက ဘာမွမလုပ္ခင္၊ စီမံကိန္းမွာ ေျမျပင္မွာ ဘာမွမစခင္လုပ္ရတဲ့ process” ဟု ထိုင္းႏုိင္ငံ ခ်ဴလာေလာင္ကြန္း တကၠသိုလ္မွ သုေတသနပညာရွင္ ဦးေဇာ္ေအာင္က ေျပာၾကားသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ျပဳလုပ္ေသာ စီမံကိန္းမ်ား၌ စီမံကိန္းမျပဳလုပ္မီ ႀကိဳတင္ျပဳလုပ္ရေသာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အေပၚ သက္ေရာက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္ EIA ကို ႀကိဳတင္ျပဳလုပ္ျခင္း မရွိခဲ့ဘဲ စီမံကိန္းစတင္ၿပီး ခ်ိန္တြင္မွသာ EIA ကို ျပဳလုပ္ျခင္းမ်ား ရွိခဲ့သည္။ လက္ရွိတြင္ လုပ္ငန္းစတင္ေနၿပီျဖစ္သည့္ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္း ဘက္စုံဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္း၊ လက္ပံေတာင္းေတာင္ စီမံကိန္းတို႔သည္လည္း စီမံကိန္းစတင္ၿပီးမွ EIA ျပဳလုပ္ေသာ စီမံကိန္းမ်ား ျဖစ္သည္။
“document ေတြ စၿပီးထြက္တာ ၂၀၁၀ အေစာပုိင္းေလာက္မွာ ပထမဆုံး document ထြက္တယ္။ အင္တာနက္ေပၚမွာ စထြက္တဲ့အခ်ိန္ ဘယ္သူမွမသိဘူး။ ရြာသားေတြမသိဘူး။ ၂၀၀၈ ကတည္းက ဒီ survey ကိုလုပ္ေနတာ။ ဒီစီမံကိန္းရဲ႕ survey ကိုလုပ္၊ plan ေတြဆြဲတာကို အကုန္လုံး လုပ္တယ္” ဟု ဦးေဇာ္ေအာင္က ေျပာပါသည္။
“ထိုင္းကပဲ EIA နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ပညာရွင္ေတြက ဘာေထာက္ျပသလဲဆိုေတာ့ ဒီလိုစီမံကိန္းႀကီးကို သူတို႔က ဒီလိုအပုိင္းပိုင္းနဲ႔ လုပ္တဲ့ဟာ သူက road link တစ္ပုိင္းကုိပဲ လုပ္ရင္ road link နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ဟာ ထြက္လာမယ္။ က်န္တဲ့ဟာေတြ မပါေတာ့ဘူး။ စက္မႈဇုန္ဆိုရင္ စက္မႈဇုန္နဲ႔ ပတ္သက္တာပဲ။ ေရကာတာဆိုရင္ ေရကာတာနဲ႔ ပတ္သက္တာပဲ ထြက္လာမွာ” ဟု သုေတသနပညာရွင္ ဦးေဇာ္ေအာင္က ဆိုပါသည္။
Labels:
Project Background